مجلس سنای افغانستان از نام‌گذاری منطقه‌یی به نام احمدشاه مسعود در پاریس قدردانی کرد

نویسنده:محمدامین سیرت - ۲۴ دلو ۱۳۹۹

مجلس سنا از تصمیمِ نام‌گذاری محلی به نام  احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان در پاریس،طی نشستی با تقدیر از سفیر فرانسه در کابل، سپاس‌گذاری کرد.

مجلس سنای کشور طی خبرنامه ای، می گوید که این مجلس از روز پنج‌شنبه (۲۳)دلو از تصمیم شورای شهرپاریس فرانسه، بخاطرنام‌گذاری مکانی در آن شهر و نصب لوح یاد بود به نام شهید احمد شاه مسعود، در تالار کمیتۀ روسای مشرانو جرگه قدردانی کرده و به پاس این عمل‌کرد، به سفیر فرانسه در کابل لوح سپاس اهدا نمود.

در این محفل، محمد علم ایزدیارنایب اول مجلس سنا، صالح محمد لالا گل منشی مجلس، شماری از اعضای مجلسین شورای ملی، فرماندهان جهاد ومقاومت، رئیس واعضای شورای ولایتی پنجشیر و تعداد از مجاهدین ازولایات مختلف اشتراک داشتند.

در آغاز محفل محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه، ضمن ارج‌گذاری و سپاس از تصمیم شورای شهر پاریس، پیرامون روابط دوستانۀ تاریخی و فرهنگی میان دوکشور صحبت نموده گفت: چنین تصمیمی از سوی شهرداری پاریس ابعاد برجستۀ مبارزات خستگی ناپذیر قهرمان ملی کشور را در مقابله با ارتش سرخ شوروی سابق و مبارزه با لشکرسیاه طالب و القاعده متبارز می‌سازد که هرکدام این‌ها در زمانش، تهدیدات جدی علیه جهانیان، خلق کرده بودند. امروزهم بقایای دهشت افگنی، جهان به ویژه افغانستان را تهدید می‌کند که باید کشورهای جهان ومنطقه برای مبارزه با این پدیده هراس افگن هرچه مصمم تربسیج گردند تابشریت از شر آنان نجات یابند .

ایزدیار با اهدای لوح سپاس بوگوی لاجوردین پارلمان به سفیرفرانسه، ازکمک‌های آن‌کشور درچند دهه گذشته یاد نموده افزود: اولین گروپ صحی و خبرنگاران بی‌مرز فرانسه در دوران جهاد مردم افغانستان از سوی فرانسه به افغانستان اعزام گردیده بود که به معنای ارج‌گذاری از اندیشه‌ها و کارنامه‌های قهرمان‌ملی دانسته می‌شود و درشرایط کنونی که افغانستان در مسیرگفتگوهای صلح قراردارد هنوز هم کشورما در ابعاد گوناگون، نیازمند کمک‌های بی شایبۀ دوستان بین المللی خود می‌باشد .

پس از آن، داوید مارتینون سفیرکبیرفرانسه مقیم کابل، با یاد آوری از ویژگی‌های منحصر به فرد قهرمان ملی کشور، از لوح سپاس مجلس سنا ابراز خشنودی نموده، درمورد تصمیم شهرداری شهر پاریس، توضیحات داد وگفت که محفلی به این مناسبت در پاریس به شرکت شماری ازهواخواهان قهرمان‌ملی افغانستان برگزارخواهد شد و افزود: روابط دپیلوماتیک کشورمتبوعش با افغانستان، از زمان امان الله خان نزدیک به یک قرن برمی‌گردد که این روابط با اعزام داکتران صحی به افغانستان به ویژه به دره پنجشیر جهت تداوی مجروحان وعلاقمندی خاص به احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان مستحکم ترگردید.

هم‌چنان دراین محفل صالح محمد لالا گل منشی مجلس، عبداللطیف نهضت یار، مولوی غلام محی الدین منصف، قاضی راحله سلیم اعضای شورای ملی، عزم الدین مرزایی رئیس شورای ولایتی پنجنشیر جنرال عبدالنصیر ضیایی به نمایندگی از فرماندهان جهادی وتنی چند پیرامون کارنامه‌های قهرمان ملی کشور دردوران جهاد ومقاومت سخنرانی نموده با ابراز قدردانی از این تصمیم، خواهان همکاری‌های مزید آن‌کشور درت حکیم صلح وثبات دایمی درافغانستان گردیدند.

شهرداری پاریس هفته گذشته اعلام کرد که شورای این شهر با اکثریت آرا فیصله نموده تا لوح(پلاک) یاد بود احمدشاه مسعود «قهرمان ملی» را درناحیه هشتم این شهرنصب نماید. معاون شهرداری پاریس در توییتی نوشت: که «۲۰ سال پس از تروراو(احمدشاه مسعود)، پاریس نخستین شهری درجهان است که افتخار دارد از این مبارزِات موصوف که برای آزادی افغانستان، علیه جهالت و بنیادگرایی رزمید، ارج‌گزاری می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.